Združenje glasbenih avtorjev SAZAS daleč najbolj učinkovita slovenska kolektivna organizacija

  • 2321
Združenje glasbenih avtorjev SAZAS daleč najbolj učinkovita slovenska kolektivna organizacija

Združenje SAZAS je kolektivna organizacija avtorjev in imetnikov avtorske pravice na glasbenih delih, v nobenem primeru pa ne ščiti glasbenih izvajalcev in jim ne izplačuje nadomestil.

Združenje SAZAS je daleč najbolj učinkovita slovenska kolektivna organizacija in sodi v sam vrh srednje in vzhodne Evrope. Njena poslovna odličnost se odraža v dejstvih, da je edina slovenska kolektivna organizacija, ki glasbenikom - avtorjem zagotavlja pomemben vir prihodka in zmore zagotavljati dodano vrednost avtorske zakonodaje v izrazito nenaklonjenem regulativnem okolju, saj v zadnjih letih ustvarja realno rast zbranih nadomestil iz naslova malih pravic (npr. obdobje 2012–2016).

Združenje SAZAS je mednarodno kredibilen in pomemben partner, saj ima sklenjenih več kot 80 recipročnih pogodb o medsebojnem zastopanju, zaradi česar je zmožno uporabnikom na Slovenskem ozemlju zagotavljati dostop do svetovnega repertoarja po enotni ceni, poleg tega pa je npr. hrvaški kolektivni organizaciji HDS ZAMP ključni partner.

Po podatkih iz njihovega letnega poročila ravno Združenje SAZAS predstavlja ključnega partnerja pri izplačilu avtorskih nadomestil iz tujine avtorjem, ki so člani hrvaškega HDS ZAMP-a.

 

Vir: Letno poročilo HDS ZAMP za leto 2016, str. 64.

Združenje SAZAS deluje v skladu z mednarodno uveljavljenimi standardi kolektivnega uveljavljanja pravic in poleg tega zasleduje tudi najsodobnejše poslovne trende, zlasti na področju informacijske infrastrukture in dokumentiranja glasbenih del. S pomočjo sodobne tehnologije in dovršenega sistema dokumentiranja glasbenih del lahko opazimo trende, ki so pokazatelji glasbenega »okusa« v Sloveniji in bi jih bilo potrebno natančneje raziskati za ugotovitev dejanskih razlogov.

Preprost sklep bi bil, da je Slovenija izredno popularen trg za Hrvaške avtorje (prodornost njihovih menedžerjev, okus organizatorjev, glasbenih urednikov npr. na RA, TV – povpraševanje slovenskega trga), medtem ko v Slovenijo izredno radi uvažamo anglo-ameriški repertoar, saj so ravno PRS for Music iz Velike Britanije in ASCAP ter BMI (obe iz ZDA) kolektivne organizacije, katerim Združenje SAZAS izplača največji del pogače avtorskih honorarjev, ki je namenjena sestrskim kolektivnim organizacijam (npr. to potrjuje radijsko predvajanje - letna lestvica Slotop50 za l. 2016.

Vir: Letno poročilo Združenja SAZAS za l. 2016, str. 23.

Enaka recipročnost velja za slovenske glasbene avtorje, ki so predvajani na tujem ozemlju. Združenje SAZAS že več let zapored največ avtorskega denarja slovenskih avtorjev, predvajanih v tujih držav, prejme od nemške GEME, avstrijskega AKM-a in hrvaškega HDS ZAMP-a, ki ga izplača domačim avtorjem.

Kot omenjeno, Združenje SAZAS razpolaga s pomembnimi podatki in kazalniki dejanskega stanja, od političnih odločevalcev oz. države pa je odvisno, kaj bo – če bo naredila kaj v smeri večje promocije slovenske glasbene ustvarjalnosti in krepitve glasbene identitete na mednarodnem trgu – vsaj znotraj držav, članic Evropske unije. Za začetek predlagamo vsaj študijo o orisu stanja glasbenega trga na Slovenskem.

Prispevek je delno nastal kot pojasnilo članka Dejana Vodovnika »Genocid nad slovensko glasbo«, objavljenega v Nedeljskih novicah in Slovenskih novicah 8. 10. 2017.

Če povzamemo na kratko: Združenje SAZAS kot mednarodni zastopnik za glasbeno avtorsko pravico v Sloveniji ne plačuje nadomestil hrvaškim izvajalcem. SAZAS je avtorsko združenje, in ščiti avtorje na glasbenih delih, medtem ko Zavod IPF uveljavlja pravice izvajalcev.